2023 - Reprints: Managerial Economics

Expand all

Searching forever after, American Economic Journal: Microeconomics, 14(3), 558-90, 2022
Y. Antler and B. Bachi
(Reprint No. 408)
Research No.:  00620100

https://doi.org/10.1257/mic.20200020

>>

We study a model of two-sided search in which agents' strategic reasoning is coarse. In equilibrium, the most desirable agents behave as if they were fully rational, while for all other agents, coarse reasoning results in over-optimism with regard to their prospects in the market. Consequently, they search longer than is optimal. Moreover, agents with intermediate match values may search indefinitely while all other agents eventually marry. We show that the share of eternal singles converges monotonically to one as search frictions vanish. Thus, improvements in search technology may backfire and even lead to market failure.
 

What drives exploration? Convergence and divergence of exploration tendencies among alliance partners and competitorsAcademy of Management Journal, 63(5), 1425-1454, 2020
G. Duysters, D. Lavie, A. Sabidussi, and U. Stettner
(Reprint No. 410)
Research No.:  07320100

https://doi.org/10.5465/amj.2017.1409

>>

Management research has alluded to organizational and environmental conditions that drive firms’ tendencies to explore versus exploit. We complement this research by developing theory on vicarious learning to explain how a firm adjusts its own exploration level based on the exploration levels of its alliance partners and competitors. Using panel data on 180 electronics firms publicly traded in the United States, we reveal an inverted U-shaped association between a firm’s exploration tendency and the exploration levels of its partners and competitors. Convergence is explained by imitation and legitimation, while divergence is associated with risk perception and specialization in the knowledge domain. We further show how the convergence of the exploration tendency becomes stronger under firm-specific uncertainty but weaker when the exploration patterns exhibited by the firm’s partners and competitors are incoherent. Finally, counter to expectations, we show that this convergence is weakened by the technological proximity of the firm’s competitors. Our findings inform research on vicarious learning and the antecedents of exploration by underscoring the role of interdependence in firms’ exploration tendencies.

Regulating platform competition in markets with network externalities: Will predatory pricing restrictions increase social welfare?The Journal Of Industrial Economics, published online, January 2024
O. Atad and Y. Yehezkel
(Reprint No.: 421)
Research No.: 03423100

https://doi.org/10.1111/joie.12385

>>

We consider an infinitely repeated platform competition in a market with network externalities. The platform that dominated the market in the previous period becomes the incumbent in the current period. We examine the effect of an antitrust policy that prohibits both platforms (symmetric regulation), or just the incumbent (asymmetric regulation) from charging predatory prices. We show that symmetric regulation decreases consumer surplus and does not affect efficiency. Asymmetric regulation increases consumer surplus and improves welfare when the size of the market remains constant over time. Yet, when market size varies over time, this policy may lead to inefficient entry.

 

עילת המחיר הגבוה הבלתי הוגן לאחר גפניאל ונאור: תנאים להחלתה, עיוני משפט, מז, 364-295, 2023
מ. גל וי. שפיגל
(Reprint No.: 422)
Research No.: 08623100
>>

המאמר סוקר שתי החלטות של בית המשפט העליון שניתנו לאחרונה בנושא מחיר גבוה בלתי הוגן. בעניין גפניאל מיולי 2021 הכיר בית המשפט לראשונה בעילה וקבע תנאים להחלתה. בהחלטתו בעניין נאור ממרץ ,2023 קבע בית המשפט תנאים נוספים להחלת העילה. שתי ההחלטות מאמצות גישה זהירה ומרוסנת, וקוראות להחלת העילה רק במקרים "החריגים והקיצוניים, הדוקרים את העין וברורים לכל." המאמר פותח עם דיון בשש מושכלות יסוד הרלוונטיים לתחולת האיסור: (1) רווחת הצרכן תלויה לא רק במחיר אלא גם בתמורה המתקבלת; (2) מחיר תחרותי קיים רק כאשר מתקיימים תנאים לתחרות משוכללת; (3) התמריצים של פירמות להשקיע ולחדש חיוניים לרווחת הצרכנים; (4) לוודאות רגולטורית יש חשיבות מכרעת ליעילות של שווקים; (5) מגבלות מוסדיות מקרינות על היקף תחולת העילה; ו־(6) האיסור חל ללא קשר להתנהגות מדירה. לאחר מכן המאמר מחיל מושכלות יסוד אלו על פרשנות האיסור; מנתח את תפיסות ההוגנות של צרכנים בנוגע למחירים גבוהים ואת הלקחים מהניסיון שנצבר בתחום של פיקוח על מחירים; ודן בקשיים האינהרנטיים לקבוע מהו מחיר גבוה בלתי הוגן בהתאם למבחנים המקובלים. כחלק מהניתוח, אנו מנתחים את מרבית ההחלטות שהתקבלו באיחוד האירופאי ובבריטניה בעניין העילה עד לאחרונה. לבסוף, המאמר מציע כיצד יש להחיל את העילה לאור פסקי דין גפניאל ונאור, באופן אשר יבטיח שהחלת העילה אכן תתרום לרווחת הצרכנים בטווח הארוך.

Tel Aviv University makes every effort to respect copyright. If you own copyright to the content contained
here and / or the use of such content is in your opinion infringing, Contact us as soon as possible >>